top of page

היבטים רגשיים של מסע הפוריות בתקופת הקורונה

כשמדברים על מסע פוריות, נקודת המוצא היא שנכנסים לתהליך שאין וודאות כמה זמן ימשך, איך נגיב אליו, איך נושפע ממנו ומה יהיו התוצאות שלו.


זה תהליך בו תחושת חוסר האונים מאוד שלטת.

מטופלות רבות מדברות על פגיעה ביכולת שלהן לנהל את התהליך, הן מרגישות נשלטות, ע"י הבדיקות, הזריקות, הטלטלה ההורמונלית. מעין רכבת הרים רגשית.

מטופלות מתארות מצבים של התשה מהמסע, עייפות מאוד גדולה, חולשה פיזית מנטלית.

עולה תחושה שכל תחום אפשרי מושפע וניזוק מהמסע: קשרים חברתיים, משפחתיים, היכולת להתמודד בעבודה. חלק מהנשים מספרות שהן:"עובדות בלנסות להכנס להריון" כל החיים נצבעים בחוויית תהליך הפוריות.

דימוי גוף הוא אחד הדברים שנפגעים, הגוף לא מסוגל לעמוד בתפקיד שלו. מי יודע אם יצליח.

דימוי עצמי נשי תחושת כישלון כאישה: "אני אישה פגומה", "אני לא מספיק שווה".


צילום תמונה: סיגל קרומר


טיפולי פוריות בימי קורונה

כולנו נמצאים בתקופה מאתגרת פיזית, נפשית, כלכלית, חברתית. רבים מאיתנו חווים דריכות, אי שקט. תחושת הביטחון הופרה ונדרשת מאיתנו הסתגלות למציאות חדשה ולא מוכרת. הקרקע לא יציבה. פחד ממחלה שתפגע בנו ביקרים לנו, אבדן הכנסה, שבירת השגרה המוכרת , מרחק מאנשים קרובים, הכל התערער.


כך מתנהלת המציאות שלנו מאז מרץ 2020, שנתיים של טלטלה ואין דרך להבטיח מתי המציאות המורכבת הזו תשתנה ונחווה יציבות ו'נורמליות' מחודשת.

הגוף והנפש שלנו נדרשים להסתגל למציאות המשתנה, הלא יציבה כשהתחושה היא שאין יציבות וביטחון בעולם בחוץ. יש קושי למצוא עוגן להישען עליו.


בתוך המציאות המורכבת הזו, מסע הפוריות הופך להיות מאתגר במיוחד:

  • חלק מהנשים עסוקות בשאלה של יצירת חיים חדשים בתקופה זו. הן שואלות לאיזה עתיד אני מביאה את ילדי?

  • חלק מהנשים מרגישות שזה חלון הזדמנות קריטי להבאת חיים כי לא ידוע מה יהיה בעתיד.

  • יש עיסוק בשאלות פרקטיות של ביצוע בדיקות ומעקבים תכופים וחשיפה להדבקה אפשרית.

  • עולה חשש בנוגע להשפעות קורונה בהריון. חסרה אינפורמציה להערכת הסיכונים בעתיד.

  • עולות שאלות לגבי מערכות תמיכה אפשריות בתהליך וגם בתקופת ההריון ולאחר הלידה. מי יהיה פנוי לסייע ולתמוך בתקופה כה מורכבת לכולנו.

  • נראה כי נשים שסבלו מחרדה ודיכאון או מורכבות רגשית אחרת טרום קורונה, חוות באופן טבעי רמות גבוהות יותר של מתח חרדה על רקע המציאות הנוכחית.אנו פוגשים רמות חרדה ומתח גבוהות יותר גם בקרב נשים שהצליחו להתמודד בצורה מאוזנת ויעילה טרום קורונה.

  • ככלל, נדרשת יכולת התסגלות למצב לא יציב וביסוס אסטרטגיות התמודדות יעילות ומקדמות.

  • איך מתמודדים עם הלחץ והמתח של תקופת הטיפולים בצל קורונה?

  • אחת האסטרטגיות היעילות ביותר היא להתחבר למשאבים הפנימיים והחיצונים שיש לנו. מתוך חיבור למשאבים, אפשר יהיה לשאת טוב יותר את הקושי והכאב שתהליך הפוריות בצל הקורונה מעורר.

  • משאב חיצוני יכול להיות מישהו, דמות משמעותית. משאב פנימי: כוחות, איכויות שיש לי. לבדוק מה נותן כוח בתקופה הזו, על איזו איכות בתוכי או מחוצה לי אני יכולה להישען?

  • חשוב להקשיב לרגשות העולים בתקופה המורכבת הזו. ניתן לרגשות מקום ורשות להיות, גם אם הם לא נעימים. נזכור שמותר לנו לפחד, מותר לכעוס, מותר לכאוב. זה הכי טבעי, אנושי ונורמלי.

  • מתן רשות לרגשות, יפנה את האנרגיה שהוקדשה למלחמה בהם(ניסיונות להעלים כאב, 'להציג' שהכל בסדר) לטובת התמודדות עם התהליך .

  • הגוף הוא משאב מאוד חשוב בתהליך ובכלל.אפשר להרגיש את החיבור לאדמה, להרגיש את היציבות מתחת כפות הרגליים.אם מתעוררת בגוף תחושה של דריכות ומתח אגור , חשוב להפעיל את הגוף, להניע אותו , לקפוץ , לבעוט, לחבוט בשק איגרוף, לצאת לריצה, כל פעילות שתאפשר לאנרגיה להשתחרר .

  • לפנות לקבלת תמיכה רגשית או להצטרף לקבוצת תמיכה כדי להרגיש פחות לבד בחוויה. יש נשים רבות שעוברות את המסע בתקופה הזו, מבינות את הכאב שלי. אפשר לשאוב כוח ותמיכה מהחיבור איתן.



להזכיר לעצמך את הסיבה בגללה את נמצאת במסע. מישהו חכם פעם אמר שכשברור לנו ה'למה', נוכל לשאת כל 'איך'.

אני מאמינה שכשהתמונה של התינוק העתידי שלך תהיה לנגד עינייך,גם ברגעים הקשים ביותר, יהיה לך קצת יותר קל לשאת את המסע המורכב שהפך מאתגר עוד יותר בימי קורונה.


בהצלחה לכל הלביאות,

סיגל ליבנה.


60 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page